TOP_N

APPENDIX E  
 

Wet en genade
Israël en Gemeente

Boek blz. 224 en 225

<<<<<<<    MENU APPENDIX    >>>>>>>

 
 

Wet en genade - Israël en Gemeente

 

Te bestuderen teksten:

0

Op de Pinksterdag werd de Gemeente, in haar nieuwe vorm als Lichaam van Christus, geboren om het evangelie van de genade te prediken tot aan de opname.
Een geweldige tekst om mee te beginnen is:

 

 

 

"Uit zijn volheid hebben wij ontvangen, ook genade op genade, want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus geworden"

  Joh. 1:16, 17
 

Een periode is voorbij. Op de Berg der Verheerlijking vinden we dit typologisch terug. Mozes en Elia (de wet en de profeten) spraken wel over Jezus’ uitgang te Jeruzalem, maar worden dan door een wolk weggenomen, waarbij de volle nadruk valt op Jezus, die alleen overblijft.

 

Luc. 9:28-36

 

In de Gemeente wordt men geboren door wedergeboorte. In Hebreeën 12 vers 23 wordt over de gemeente gesproken als de ’Gemeente der eerstgeborenen’.

 

Hebr. 12:23

 

De Gemeente begon met de uitstorting van de vroege regen en zal eindigen met de late regen.

 

Jac. 5:7-11

 
 

4.5.1.1

Er zijn overeenkomsten tussen de Gemeente en Israël:

   
 

 

 

 

Israël Periode

Gemeente Periode

1.

Middelaar

 

Mozes

Jezus

0

2.

Gaven van de Geest

 

Num. 11:14-17

Hand. 1:8; 2Cor. 3:6

0

3.

Afgescheiden volk

 

Ex. 33:16

2Cor. 6:17

0

4.

Gods bijzonder eigendom

 

Ex. 19:5

1Petr. 2:9

0

5.

Een heilig volk

 

Ex. 19:6

1Petr. 2:9

0

6.

God de geneesheer

 

Ex. 15:26

Jac. 5:14, 15

0

7.

Bevel om Gods geboden te gehoorzamen

 

Ex. 15:26; Ex. 19:5

Joh. 14:21; 1Joh. 3:22

0

8.

Christus als gezegende verwachting

 

Luc. 2:38

Tit. 2:13

0

9.

Opdracht om licht in de wereld te verspreiden

 

Ex. 19:6

1Petr. 2:9

0

10.

Ontvangen van de Schrift

 

Oude Testament

Nieuwe Testament

 

Een groot verschil is, dat Israël een nationaal volken de Gemeente een internationaal volk is.

 
 

Het Nieuwe Verbond

 

Te bestuderen teksten:

0

In het Oude Testament vinden we hiervan duidelijk en klaar de belofte voor Israël.

   
 

De gemeente was nog verborgen. Israël wordt als eerste in dit verbond betrokken.

   
 

Het betreft een genadeverbond, dat een eeuwig verbond genoemd wordt. Voor Israël als volk zal dit ingaan bij de wederkomst van Christus.

 

Jer. 31:31-34;
Ezech. 37:21-28

 

Het bloed van Christus heeft dit verbond ingewijd en bekrachtigd.

 

Matth. 26:28; 1Cor. 11:25;
Hebr. 8:8; 9:15

 

Door de verwerping van Christus door Israël is de zegen van het nieuwe verbond tot de Gemeente gekomen, bestaande uit joden en heidenen. Hoewel de gemeente volledig betrokken is in het Nieuwe Verbond is er nog een toekomende, rijkere vervulling van alle beloften, die bij dit verbond behoren.

 


Ef. 2:11-20

 

Voor Israël zullen bij de wederkomst van Jezus alle beloften van dit verbond, zowel geestelijk als stoffelijk vervuld worden. In het millennium zullen alle vorige verbonden vervuld worden in het nieuwe verbond.

   
 
 

 

Israël en het verlossingsplan van God

ONLINE TE BESTUDEREN/LEZEN

Van dezelfde schrijver een studie over de
plaats van Israël in Gods plan

Israël en het verlossingsplan van God