TOP_N

APPENDIX J  
 

Vasten

Boek blz. 247 en 248

<<<<<<<    MENU APPENDIX    >>>>>>>

 
 

Vasten

 

Te bestuderen teksten:

0

Vasten wordt onderscheiden van gebed, maar het behoort er wel mee gepaard te gaan. De letterlijke vertaling van het Griekse woord nesteuo is: niet-eten.

   
 

Vasten is onder de meeste christenen niet zo populair, hoewel we er zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament veelvuldig mee geconfronteerd worden.

   
 

In de Bijbel komen 3 vormen van vasten voor:

   

0

1.

Absoluut vasten, onthouding van voedsel en drank.

   

0

2.

Normaal vasten, niet eten, maar wel drinken.

   

0

3.

Gedeeltelijk vasten, beperking van voedsel en drank.

   
 
 

Absoluut vasten

 

Te bestuderen teksten:

0

Dit komt het minst voor en gewoonlijk niet langer dan 3 dagen.

   

Uitzonderingen zijn Mozes op de berg Sinaï, Elia in de woestijn en Jezus in de woestijn.

 

Deut. 9:9; 1Kon. 19:8;
Matth. 4:2

In de eerste twee gevallen is er eigenlijk geen sprake van een bewust vasten. Mozes was al die tijd in de directe tegenwoordigheid van God en had geen behoefte aan voedsel. Elia kreeg voedsel van een engel Gods, waardoor hij zoveel energie kreeg, dat hij 40 dagen lang geen eten en drinken nodig had.

   
 

Andere voorbeelden zijn:

   

0

Esther riep het volk op tot een absoluut vasten van drie dagen om het volk voor een catastrofale uitroeiing te redden.

 

Ester 4:16

0

Ezra at en dronk niet gedurende een dag om zich in gebed te verootmoedigen voor de Heer.

 

Ezra 10:6

0

Paulus at en dronk drie dagen niet, nadat de Heer hem was verschenen.

 

Hand. 9:9

 
 

Het gebruikelijke vasten

 

Te bestuderen teksten:

0

Dit is de gebruikelijke wijze van vasten zoals dat het meest in de Bijbel voorkomt.

   
 
 

Gedeeltelijk vasten:

 

Te bestuderen teksten:

0

Daniël beperkte zich gedurende drie weken in het gebruik van voedsel om Gods aangezicht te zoeken. Vooral wanneer het normale vasten moeilijk is door omstandigheden of lichamelijke zwakte, ligt hier een mogelijkheid om toch te bidden en te vasten.

 

Dan. 10:3

 
 

Niet voor de mensen

 

Te bestuderen teksten:

0

Vasten is een zaak tussen de gelovige en de Heer en dient niet uit vrome overwegingen voor de mensen gedaan te worden.

   
 

In Zacharia klinkt het:

   
 

’Indien ge hebt gevast, hebt ge dan inderdaad voor Mij gevast?’

 

Zach. 7:5

 

Ook Jezus wijst op dit gevaar van uitwendige vroomheid voor de mensen.

 

Matth. 6:16

 
 

Waarom vasten?

 

Te bestuderen teksten:

0

Vasten is een daad. Bidden is spreken met God. Met vasten wordt het gebed ondersteund en het volgende uitgedrukt:

   
 

a.

Verootmoediging

 

Ezra 8:21

0

b.

Rouw

 

1Sam. 31:13

0

c.

Ernst en vastberadenheid voor het verkrijgen van uitkomst in een bepaalde situatie

 

Jona 3:5

0

d.

Toewijding in de dienst van God

 

Hand. 13:3; 14:23

0

e.

Bij het aanstellen en inzegenen van oudsten

 

Hand. 13:3; 14:23

 

Soms vraagt men wel eens of vasten niet ongezond is voor het lichamelijk welzijn. Nu denk ik niet, dat we daar zo bezorgd over behoeven te zijn. Teveel eten is zeker een stuk slechter voor de gezondheid, terwijl het voor kortere tijd onthouden van voedsel een goede zaak blijkt te zijn voor onze stofwisseling. Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel.

   
 

Voor een verdere studie over dit onderwerp verwijs ik naar het boekje Vasten voor God, van Arthur Wallis, uitgave: De Stem, Heerlen.

   
 
 

 

Gebed en Vasten

ONLINE TE BESTUDEREN/LEZEN

Van dezelfde schrijver een studie over de functie
van gebed en vasten in het geloofsleven

Gebed en Vasten