TOP_N

GEVEN EN ONTVANGEN  
 

B. De doop in de Heilige Geest

Boek blz. 81 en 82

<<<<<<<    MENU DEEL 2    >>>>>>>

 
 
Geven en ontvangen  

 

 

 

De gever

 

Te bestuderen teksten:

0

Bij ontvangen hoort een gever. Er is sprake van een relatie, een contactpunt van overdracht. In het Oude Testament valt bij het aankondigingen van de belofte van de Geest de nadruk op de Gever.

   
 

‘Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien.'

 

Joël 2:28

 

‘Want Ik zal water gieten op het dorstige en beken op het droge; Ik zal mijn Geest uitgieten op uw nakroost en mijn zegen op uw nakomelingen.'

 

Jes. 44:3

 

In het Nieuwe Testament wordt deze belofte vervuld. Jezus sterft aan het kruis, wordt opgewekt uit de dood, wordt verheerlijkt en neemt zijn plaats in aan de rechterhand van God de Vader. Hierna ontvangt Hij de belofte van de Geest om deze uit te storten over de Gemeente.

   
 

‘Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des Heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gij en ziet en hoort.’

 

Hand. 2:33

 

Bij dit alles komt de mens niet te pas. De Geest wordt gegeven op grond van Jezus’ volbrachte werk en Zijn verheerlijking. Het is dan ook vooral de Geest van de verheerlijkte Christus.

   
 

De belofte was dat de Geest zou worden uitgestort en zou blijven. Het is dan ook niet juist om te bidden voor een herhaling van dit vervulde Pinksterfeest. Dat zou immers een ontkenning zijn van hetgeen God op het eerste pinksterfeest in Jeruzalem heeft vervuld!

   
 

Het gaat na Pinksteren om de deelname (het er persoonlijk deel aan krijgen). God heeft de Geest aan de gemeente gegeven. God is de Gever. Het geven is geen punt. Er wordt gegeven! Het gaat echter wel om het ontvangen.

   
 
 

Ontvangen

 

Te bestuderen teksten:

0

Wanneer er in het Nieuwe Testament sprake is van deel krijgen aan de Heilige Geest, valt de nadruk op het ontvangen.
Het is alsof de Geest wil zeggen:
‘Ik ben gegeven, aan de gemeente, nu moet ik nog persoonlijk door de gelovige ontvangen worden.'
In onze gebeden zijn we vaak teveel bezig met het geven. We vragen de Heer wel om het ons te geven en stellen ons dan verder te passief op.

   
 

Ontvangen is dan ook een actieve geloofsdaad, wat we ook terugvinden in het Griekse woord ‘lambano’. De meest oorspronkelijke betekenissen voor dit woord zijn: grijpen, vastpakken, vasthouden, nemen, beslag leggen op, in bezit stellen van.
Bij de vertaling wordt de ene keer
‘ontvangen’ gebruikt, de andere keer nemen.

   
 
 

Enkele teksten:

 

Te bestuderen teksten:

0

Ontvangt de Heilige Geest.'

 

Joh. 20:22

 

‘U zult ontvangen de kracht van de Heilige Geest.’

 

Hand. 1:8

 

‘Die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de Heilige Geest mochten ontvangen. Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus. Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de Heilige Geest.'

 

Hand. 8:15-17

 

’En terwijl zij aten, nam Hij een brood, sprak de zegen uit, brak het, gaf het hun en zei: Neemt, dit is mijn lichaam.'

 

Marc. 14:22

 

‘En de Geest en de Bruid zeggen: Kom!
En wie dorst heeft, kome, en wie wil,
neme het water des levens om niet.'

 

Openb. 22:17

 

Het nemen van de boekrol door het Lam.

 

Openb. 5

 

Deze voorbeelden zouden door vele andere Schriftplaatsen kunnen worden aangevuld, maar deze kunnen ons helpen om gelovig te aanvaarden en te ontvangen.

   
 
 
 

<<<<<<<    MENU ONDERWERPEN    >>>>>>>