De groei van de
Pinkster- en Charismatische beweging is wellicht het meest markante
feit in de kerkelijke geschiedenis van de 20e eeuw. In 1906 begonnen
in een huiskamer van een oudste, die zich het lot van een ten
onrechte buitengesloten zwarte predikant aantrok, telt de totale
beweging thans wereldwijd 372 miljoen aanhangers (World
Pentecost, nr. 25, juli 1990, p.12). Zij is daarmee de op een na
grootste kerkelijke stroming binnen het Christendom. |
Zo een buitengewone
beweging van Gods Geest heeft ook theologisch veel te zeggen. Door
een anti-academische houding heeft het echter lang geduurd, voordat
de beweging zich ook op dit vlak heeft geëmancipeerd. Vaak beperkte
de eigen literatuur zich tot getuigenissen of weinig doorwrochte
verhandelingen. Buitenstaanders keken daardoor soms wat neer op de
Pinksterbeweging. Het is daarom van bijzondere betekenis dat
gedurende de laatste generatie vanuit het hart van de
Pinksterbeweging, belangrijke theologische werken zijn gepubliceerd. |
Helaas is dit tot op
heden echter voornamelijk tot het Anglo-Amerikaanse taalgebied
beperkt gebleven. In Nederland konden tot nu toe alleen de boeken
van J.W. Embregts (Geen Uitstel
Meer en Daniël) en dr. C. van
der Laan (Spade Regen) zich hiermee meten. Geen van deze werken gaan
echter diep in op de in dit boek behandelde essentiële onderdelen
van de Pinkstertheologie, met name de ecclesiologie en
pneumatologie. Daarom is de uitgave van dit boek
Geboren uit de Geest
van groot belang. Het geeft inzicht in de
theologische beleving van een vitaal deel van de leer, zoals die in
vele Pinkster- en Volle Evangelie Gemeenten gangbaar is. |
Van betekenis is de
volgorde waarin dit wordt gepresenteerd. Vanuit de ecclesiologie
(visie op de Bijbelse gemeente), wordt de pneumatologie (persoon,
gaven en werken van de Heilige Geest) behandeld, die weer uitmondt
in de persoonlijke levensheiliging. Aanvankelijk werd dit precies
andersom beleefd. De Pinksterbeweging kwam voort uit de
heiligingsbeweging. De doop in de Heilige Geest werd als het summum
van de persoonlijke heiliging ervaren. Van hieruit strekte men zich
uit naar het actief beleven van de charismata. Dat vertaalde zich
uiteindelijk in de vorming van autonome Pinkstergemeenten. |
Deze omkering toont aan
dat in de praktijk van de Pinkstergemeenten vandaag het individuele
(levensheiliging) gedragen moet worden door het collectieve
(gemeentevorming). Historisch is aan te tonen dat het zoeken naar
levensheiliging zonder de bedding van de Bijbelse gemeente en het
werk van de Heilige Geest kan ontaarden tot esoterisme. Een
wezenlijke omkering dus.
|
Klaas van Balen is voor
mij een gave van 'leraar en herder', die de Heer aan Zijn gemeente
heeft gegeven
(Ef.
4:11, 12).
Als leraar op de Bijbelschool is hij destijds mede bepalend geweest
voor mijn bijbels inzicht en geestelijke ontwikkeling. Zonder
aarzeling betitel ik hem als een 'pneumadidakt' (iemand die door de
Geest is onderwezen). Wij mogen dankbaar zijn dat hij er zich bij
bepaald wist om vanuit zijn rijke ervaring als gemeenteleider deze
elementaire onderwerpen te boek te stellen. De inhoud leent zich
uitstekend voor verdere uitdieping in groepsverband, zoals dat al
jaren wordt gedaan in de regionale gemeente kadertrainingen van de
Centrale Pinkster Bijbelschool. Door de vele tekstverwijzingen,
overzichtelijk in de kantlijnen weergegeven, nodigt het tevens uit
tot nadere persoonlijke Bijbelstudie. |
Deze tweede vernieuwde
druk is vergeleken met de eerste versie meer af. Een aantal
belangrijke onderweren zijn aangevuld of gecompleteerd. Het is
verheugend dat de eerste druk zo positief is ontvangen. Het toont
aan, dat er behoefte is aan diepgravende, geestelijke literatuur van
eigen bodem. |
Moge ook deze tweede
editie er toe bijdragen dat de Gemeente van Jezus Christus zal
groeien tot geestelijke volwassenheid, gebaseerd op het Woord van
God en geïnspireerd door het levendmakende werk van de Heilige
Geest. |
|