D. |
Medicijnen en
medici |
|
Te bestuderen teksten: |
Over het
gebruik van medicijnen en raadplegen van doktoren zijn
de meningen nogal verdeeld. Ook hier dreigt in vele
gevallen ontsporing. Velen beschouwen de middellijke weg
van de medische wetenschap als een gebied, dat slechts
betreden kan worden door ongelovigen, zodat de
christenen die hiervan gebruik maken onwetend of
kleingelovig zijn.
Het hoeft geen betoog, dat, waar dit
‘‘evangelie’’ verkondigd wordt, op velen een juk gelegd
wordt dat menigmaal te zwaar blijkt om te dragen en
ongelukken zich voordoen. Voor velen is het een
brandende vraag: ‘‘Mag ik medicijnen gebruiken en de
dokter raadplegen?’’. |
|
|
Allereerst
wil ik opmerken dat we deze vraag in de Schrift niet als
zodanig tegenkomen. Er is geen
tegenstelling
tussen de natuurlijke en de Goddelijke genezing. |
|
|
In de
schepping liggen natuurlijke krachten, door God daar
ingelegd, welke door de medische wetenschap zijn ontdekt
en worden toegepast. In dit ontdekken ligt een bepaalde
ontwikkeling en is het niet God zelf, die de eeuw in het
hart van de mensen gelegd heeft? |
|
Pred. 3:11 |
Wij mogen
God dankbaar zijn voor deze ontwikkeling en de zegen die
hieruit voortvloeit voor de mensheid. Deze wetenschap is
echter menselijk en als NATUURLIJKE geneeswijze beperkt. |
|
|
De
GODDELIJKE genezing door DIRECT ingrijpen van God is
BOVENNATUURLIJK en gaat boven de natuurlijke uit. Wat
bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God! Daar
waar middelen falen is God machtig te genezen omdat Hij
niet afhankelijk is van enige middelen. Wie denkt hier
niet aan de bloedvloeiende vrouw? |
|
Marc. 5:25 |
Doch ook het
gebruik van middelen is geen verhindering om door een
directe aanraking van de Heer genezen te worden. Vele
kinderen Gods hebben dit ervaren. Wij mogen dan ook de
gelovigen niet verbieden van de medici gebruik te maken.
De medische wetenschap is niet onze vijand, doch onze
medestrijder in de strijd tegen de ziekte.
Christus
spreekt nergens minachtend over de medicijnen. Hij
vergelijkt zichzelf in Zijn bediening met een
medicijnmeester. De barmhartige Samaritaan laat Hij olie
gebruiken voor verzachting en genezing van de wonden die
hij verbindt. Hiskia kreeg als recept een vijgenkoek om
op de zweer te leggen, hetgeen meer werd gebruikt voor
gezwellen in de oudheid. Hier werd het middel door God
voorgeschreven en Zijn zegen hieraan verbonden. |
|
|
Door de
tegenstanders van medicijnen wordt nogal eens aangehaald
de geschiedenis van Asa, die niet de Here zocht maar de
medicijnmeesters.
Men leze dit echter in zijn verband met als achtergrond
het leven van Asa. Deze diende aanvankelijk de Here en
stelde zich als koning van Juda tegen de afgoderij. |
|
2Kron. 16:12 |
Later
verliet hij echter de Here en verhardde zich tegen de
stem van God. Ook toen de ziekte in zijn leven kwam
zocht hij daarin niet het Aangezicht van God maar zocht
heil bij de medicijnmeesters.
De vraag is hier aan de
orde op welke wijze men zich wendt tot de dokter.
Wanneer dit is omdat men van God niets verwacht en zijn
heil bij de mens zoekt, is dit voor de gelovige een
verkeerde houding. Als gelovigen zullen wij eerst de
Here zoeken en vragen om genezing, gelovende dat Hij
machtig is dat te doen.
Wij zullen de oudsten vragen om
zalving en gebed. Wanneer echter genezing uitblijft,
zullen wij gebruik mogen maken van de middelen die ons
vandaag ter beschikking staan, biddende dat de Heer deze
medicijnen of medische ingrepen wilt zegenen. |
|
|
|