TOP_N

SAMENVATTING GENEESWIJZEN  
 

Goddelijke genezing
in de Gemeente van Christus

Boek blz. 264 t/m 267

<<<<<<<    MENU APPENDIX    >>>>>>>

 
 

Samenvatting geneeswijzen

 

Te bestuderen teksten:

0

Het is vanzelfsprekend dat bij ziekte in welke vorm ook gezocht wordt naar genezing. Hoewel ziekte ten goede aangewend kan worden door de Heer, is zij in diepste wezen vijandig aan de oude en aan de nieuwe schepping. Christus was te allen tijde met ontferming over de zieken bewogen. De Heer genas niet alleen opdat Zijn werk zich zou uitbreiden, maar Hij genas omdat de nood van deze mensen Zijn nood was en Hij innerlijk gedreven werd Zijn Handen uit te strekken.
Onze uiteindelijke bestemming is om Hem gelijkvormig te zijn. Wij zullen straks in de opstanding zonder zonde, zonder ziekte en onsterfelijk zijn. Dit ontvangen wij door het offer van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha. In de toekomende eeuw zal deze erfenis volkomen ons deel zijn. Hetgeen wij in deze eeuw ontvangen is een VOORSMAAK van deze erfenis zoals de Bijbel ook spreekt over krachten van de TOEKOMENDE EEUW.

 

Hebr. 6:5

 

Wanneer wij als gelovigen ziek zijn, zijn daar voor ons de volgende wegen:

   
 
 

4.13.5.1

A.

Zalving en gebed

  Te bestuderen teksten:

0

Het roepen van de oudsten (voorgangers, ouderlingen) voor de zalving met olie, waarbij genoemd wordt het gebed des geloofs en de belijdenis van zonden.

 

Jac. 5:14-16

De zalving en handoplegging moeten echter niet gezien worden als een soort magische kracht waar we vrijblijvend gebruik van kunnen maken.
Ook hier gaat het om de verhouding van de ziel tot God en is het gesprek zeer belangrijk.
De bediening vindt dus vooral in de gemeente plaats en is afhankelijk van het ambt. Het gaat hier vooral om de gehoorzaamheid aan het Woord van God, zowel van de zieken om de oudsten hiervoor te roepen als van de voorgangers en ouderlingen om vrijmoedig te bidden en te zalven ziende op Christus en de door Hem ingestelde ambten.

   
 
 

4.13.5.2

B.

Gaven van gezondmakingen

  Te bestuderen teksten:

0

Deze zijn niet afhankelijk van het plaatselijke ambt. Ik geloof dat wij dit in groter verband moeten zien. Zij zullen vooral openbaar worden op het gebied van zending en evangelisatie als tekenen die de prediking begeleiden. Niet een ieder zal zich kunnen aanmatigen deze gaven te bezitten omdat hij een prediker is van het evangelie, daar de Heilige Geest de geestelijke gaven uitdeelt aan ieder zoals HIJ wil.

 

1Cor. 12:11

 

De nadruk zal hierbij vooral liggen op Gods uitstrekkende hand door Zijn hiertoe geroepen dienstknechten. Hoewel in de Schrift zeker niet alle zieken door directe aanraking genezen, wordt op verschillende plaatsen vermeld, dat God door de handen van de apostelen grote tekenen en wonderen verrichtte.

 

Hand. 5:12; 14:3; 19:11
 

Op deze dienstknechten rust grote verantwoordelijkheid en niemand matige zich in deze iets aan, waartoe men niet is geroepen.

   
 
 

4.13.5.3

C.

De invloed van de geest op het lichaam

  Te bestuderen teksten:

0

De menselijke geest kan een enorme invloed uitoefenen op het lichaam, zowel in negatieve als in positieve zin. In algemene strekking ervaren we dit allen in het gewone dagelijkse leven.
Wanneer onze geest moe is, voelen we ons ook lichamelijk moe en wanneer de geest fit is, uit zich dat ook in het lichaam. Dit geldt ook voor de ziekte. Wanneer we ons sterk zouden inbeelden ziek te zijn en hieraan zouden toegeven dan zullen de lichamelijke gevolgen niet uitblijven.

Andersom kan door de geest ook ziekte worden tegengegaan en genezen worden. Dit ligt alles nog zuiver of het menselijke vlak en is niet specifiek christelijk. Deze kracht is echter niet te ontkennen en wanneer op de juiste wijze toegepast is dit alleszins geoorloofd. Lange tijd is hieraan te weinig aandacht besteed doch in onze eeuw heeft men als het ware deze dingen opnieuw ontdekt. De medische wetenschap maakt hiervan meer en meer een zegenrijk gebruik.

   
 

Als voorbeeld van een totaal verkeerd gebruik moeten wij verwijzen naar een beweging als CHRISTIAN SCIENCE, die de ziekte loochent en door deze te negeren de macht van de geest op het lichaam uitoefent. Een groot gevaar op dit gebied is wanneer de menselijke geest door derden geïnspireerd (gesuggereerd of gehypnotiseerd) wordt en geen rekening wordt gehouden met de ziel van de mens.
Wanneer alleen de verhouding geest - lichaam een rol speelt lijdt de ziel schade.

   
 

Bij alle beïnvloeding die bepaald wordt door zuiver menselijke factoren is dit gevaar aanwezig. Ook satan maakt van deze invloed gebruik door hypnotiseurs, magnetiseurs, enz. Hier is het gevaar bijzonder groot! Dit gaat altijd ten koste van de ziel, die geheel onder beslag komt en gevangen wordt.

Als kinderen Gods kunnen wij er niet genoeg van doordrongen zijn dat een genezing aan het lichaam, die ten koste gaat van de ziel, niet aanvaardbaar is. Beter is het om blind het leven in te gaan dan ziende verloren te gaan!
Natuurlijk maakt ook God van de invloed van de geest op het lichaam gebruik. Hierbij wordt de geest geïnspireerd tot geloof, hetgeen wonderen teweeg kan brengen.

   
 

In massale genezingsdiensten vooral valt hierop de grote nadruk. Ik geloof, dat hierbij soms de juiste verhouding te veel uit het oog wordt verloren. Wat door deze kracht bewerkt wordt, moet niet verward worden met de ‘‘gaven van gezondmakingen’’ waarvan ik de werking reeds onder punt ‘B’ behandeld heb.
Het onderscheid tussen de verschillende toepassingen van de invloed van de geest op het lichaam wordt dus bepaald door de
verhouding tot de ziel die zij innemen. Van belang is dus de zielszorg.

   
 

Wanneer men een beroep doet op deze krachten en men geen zielszorg toepast zal de schade groot zijn aan de zielen. Men hoede zich ervoor verwachtingen te wekken die niet worden waargemaakt. Laat ons als Gemeente van Christus liever bidden, dat God zich openbaart in machtige werkingen door de bediening van ‘‘Gaven der gezondmaking’’.

   
 
 

4.13.5.4

D.

Medicijnen en medici

  Te bestuderen teksten:

0

Over het gebruik van medicijnen en raadplegen van doktoren zijn de meningen nogal verdeeld. Ook hier dreigt in vele gevallen ontsporing. Velen beschouwen de middellijke weg van de medische wetenschap als een gebied, dat slechts betreden kan worden door ongelovigen, zodat de christenen die hiervan gebruik maken onwetend of kleingelovig zijn.
Het hoeft geen betoog, dat, waar dit ‘‘evangelie’’ verkondigd wordt, op velen een juk gelegd wordt dat menigmaal te zwaar blijkt om te dragen en ongelukken zich voordoen. Voor velen is het een brandende vraag: ‘‘Mag ik medicijnen gebruiken en de dokter raadplegen?’’.

   
 

Allereerst wil ik opmerken dat we deze vraag in de Schrift niet als zodanig tegenkomen. Er is geen tegenstelling tussen de natuurlijke en de Goddelijke genezing.

   

In de schepping liggen natuurlijke krachten, door God daar ingelegd, welke door de medische wetenschap zijn ontdekt en worden toegepast. In dit ontdekken ligt een bepaalde ontwikkeling en is het niet God zelf, die de eeuw in het hart van de mensen gelegd heeft?

 

Pred. 3:11

Wij mogen God dankbaar zijn voor deze ontwikkeling en de zegen die hieruit voortvloeit voor de mensheid. Deze wetenschap is echter menselijk en als NATUURLIJKE geneeswijze beperkt.

   
 

De GODDELIJKE genezing door DIRECT ingrijpen van God is BOVENNATUURLIJK en gaat boven de natuurlijke uit. Wat bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God! Daar waar middelen falen is God machtig te genezen omdat Hij niet afhankelijk is van enige middelen. Wie denkt hier niet aan de bloedvloeiende vrouw?

 

Marc. 5:25

 

Doch ook het gebruik van middelen is geen verhindering om door een directe aanraking van de Heer genezen te worden. Vele kinderen Gods hebben dit ervaren. Wij mogen dan ook de gelovigen niet verbieden van de medici gebruik te maken. De medische wetenschap is niet onze vijand, doch onze medestrijder in de strijd tegen de ziekte.
Christus spreekt nergens minachtend over de medicijnen. Hij vergelijkt zichzelf in Zijn bediening met een medicijnmeester. De barmhartige Samaritaan laat Hij olie gebruiken voor verzachting en genezing van de wonden die hij verbindt. Hiskia kreeg als recept een vijgenkoek om op de zweer te leggen, hetgeen meer werd gebruikt voor gezwellen in de oudheid. Hier werd het middel door God voorgeschreven en Zijn zegen hieraan verbonden.

   
 

Door de tegenstanders van medicijnen wordt nogal eens aangehaald de geschiedenis van Asa, die niet de Here zocht maar de medicijnmeesters.
Men leze dit echter in zijn verband met als achtergrond het leven van Asa. Deze diende aanvankelijk de Here en stelde zich als koning van Juda tegen de afgoderij.

 

2Kron. 16:12

Later verliet hij echter de Here en verhardde zich tegen de stem van God. Ook toen de ziekte in zijn leven kwam zocht hij daarin niet het Aangezicht van God maar zocht heil bij de medicijnmeesters.

De vraag is hier aan de orde op welke wijze men zich wendt tot de dokter. Wanneer dit is omdat men van God niets verwacht en zijn heil bij de mens zoekt, is dit voor de gelovige een verkeerde houding. Als gelovigen zullen wij eerst de Here zoeken en vragen om genezing, gelovende dat Hij machtig is dat te doen.
Wij zullen de oudsten vragen om zalving en gebed. Wanneer echter genezing uitblijft, zullen wij gebruik mogen maken van de middelen die ons vandaag ter beschikking staan, biddende dat de Heer deze medicijnen of medische ingrepen wilt zegenen.

   
 
 
 

<<<<<<<    MENU ONDERWERPEN    >>>>>>>