TOP_N

DE GAVE VAN GELOOF  
 

De gaven van kracht
De gave van geloof

Boek blz. 118 t/m 120

<<<<<<<    MENU DEEL 2    >>>>>>>

 
 

2.8

De gave van geloof  

 

0

0

 
 
   

Te bestuderen teksten:

0

De gave van geloof

 

1Cor. 12:9

0

De gave van geloof wordt genoemd als één van de drie gaven van kracht.
We moeten deze gave niet verwarren met het
reddend geloof in Christus tot rechtvaardigmaking.

   
 

Elk wederomgeboren kind van God heeft dit geloof, maar niet allen hebben het bovennatuurlijke geloof, dat onder de geestesgaven wordt genoemd.
Ook gaat het hierbij niet om de
vrucht van geloof, die ontstaat in een groeiproces vanuit het leven met de Heer. (In de N.B.G. vertaald als trouw).

 

Gal. 5:22

 

Om het terrein af te bakenen, kijken we eerst naar het geloof tot behoud.

 

Rom. 5:1; Ef. 2:8

Ook dit geloof is geen mensenwerk, maar een gave van God. Het rechtvaardigmakend geloof is als een zaad dat door het Woord van God in iemands geest wordt gezaaid en als een boom opkomend, zich na verloop van enige tijd steeds steviger wortelt en zo vrucht gaat voortbrengen.

 

Ps. 1; Jer. 17:7, 8

 

Jezus spreekt zowel over dit reddend geloof en haar vrucht als over de gave van geloof en over dit laatste op vele plaatsen in de evangeliën.

 

Matth. 13:1-23

 

Een goed voorbeeld is de vervloeking van de vijgenboom.

   
 

Marcus 11:

   

0

 

vs. 22b:

’’Hebt geloof in God’’. Eigenlijk staat er: ’’Hebt het geloof van God’’  

Marc. 11:22-24

0

 

vs. 23:

’’Wie niet zou twijfelen in zijn hart, maar geloven, dat wat hij zegt, dat zal geschieden’’

   

0

 

vs. 24:

’’Gelooft, dat ge het hebt ontvangen en het zal geschieden’’

   
 

Hier is veel mee geëxperimenteerd in het vlees en dan is het gedoemd om te falen. Het gaat hier niet over het gewone geloofsleven, hoezeer dat ook door de Geest wordt gewerkt, maar het handelt hier om de werking en de gave van geloof, waar de mens wel instrument, maar geen bron en geen drijvende kracht van is.

   
 

Jezus vestigde er vaak speciaal de aandacht op wanneer er een bijzondere uiting was van geloof:

   
 

De bloedvloeiende vrouw, die door de menigte heendrong en genezing ontving.

 

Marc. 5:28-34

 

De Romeinse officier, die voor zijn ondergeschikte om hulp kwam en waarvan Jezus getuigde, dat hij zo’n groot geloof in Israël nog niet had gevonden.

 

Matth. 8:8-10

 

Maar ook het ontbreken van geloof wordt door Jezus aangeduid en dat ook zelfs bij zijn gelovige volgelingen:

   
 

’’Waarom zijn jullie zo bevreesd, kleingelovigen’’

 

Matth. 8:26;

0

’’Kleingelovige, waarom ben je gaan twijfelen?’’

 

Matth. 14:31

 

Petrus wandelde door het geloof op het water, door twijfel stopte de werking van dit geloof en begon hij te zinken.

   
 

Toen de discipelen aan Jezus vroegen, waarom zij de bezeten jongen niet hadden kunnen helpen, gaf Hij onmiddellijk de verklaring en wees hen op hun kleingeloof.

 

Matth. 17:20

 

Op dit terrein is veel onwetendheid en zodra de bijzondere werking van geloof aan de orde komt, voelt men zich al snel aangetast in zijn geloofsrelatie met de Heer. Als we het voorgaande echter goed begrepen hebben, kunnen we weten dat het daar niet om gaat.
De geloofsrelatie met de Heer kan uitstekend zijn, maar dat wil niet zeggen dat men kennis heeft aan de werking van de bijzondere geloofsgave, waardoor wonderen en tekenen plaatsvinden.

   
 
 

Abraham

 

Te bestuderen teksten:

0

Abraham wordt de vader der gelovigen genoemd en in zijn leven zien we de openbaring van de verschillende uitingen van geloof.

   
 

Het reddend geloof bij zijn gehoorzaamheid om alles te verlaten en God te gaan volgen, dat hem tot rechtvaardigheid werd gerekend.

 

Gen. 15:6; Rom. 4:3

 

De vrucht van geloof in zijn volhardende wandel met God en het vasthouden van Gods beloften.

 

Gal. 5:22; Hebr. 11:8-19

 

De gave van geloof in zijn bereidheid om Izaäk te offeren in het vaste geloof, dat God bij machte was om hem weer op te wekken uit de dood en zo de belofte, die God hem in Izaäk had gegeven, te vervullen.

   
 
 

Paulus

 

Te bestuderen teksten:

0

In het leven van Paulus herkennen we ook duidelijk de verschillende vormen van geloof. In Galaten 2:20 belijdt hij met Christus te zijn gekruisigd en dat hij sinds zijn overgave aan Christus leeft door het geloof.

 


Gal. 2:20

 

Maar ook de gave van geloof openbaart zich in zijn bediening op krachtige wijze:

   
 

Opwekking uit de dood van Eutychus.

 

Hand. 20:10

 

Genezing van een kreupele in Lystra. Hierbij speelde ook het geloof van de kreupele een rol.

 

Hand. 14:8-10

 

Als Petrus aan de poort van de tempel een verlamde man geneest, lezen we niet dat er geloof was bij de verlamde.

 

Hand. 3:16

 

We zouden ons nu kunnen afvragen waar de grens ligt tussen de gave van geloof en de gaven van gezondmakingen. Ook hier zijn de grenzen niet altijd even scherp te trekken en zijn er grensgebieden, die in elkaar overlopen.

   
 

In wezen speelt de werking van de geloofsgave een rol in alle andere geestesgaven, juist zoals de vrucht van de liefde een rol speelt in alle andere uitingen van geestesvruchten.

   
 

Ik denk echter, dat waar in een genezing of bevrijding de werking van geloof op de voorgrond treedt - of in de zieke of in degene die voor de zieke bidt - er sprake is van de gave van geloof.

   
 

In Jacobus 5 wordt bij het bidden voor de zieken wel het gebed des geloofs genoemd, maar niet de gaven van gezondmakingen!

 

Jac. 5:15, 16

 

Ook hier dienen we ons te hoeden voor automatisme. Niet elk gebed van een oudste is zonder meer te rangschikken onder het gebed des geloofs.
Wel mogen zij zich op grond van dit bijbelse woord met grote vrijmoedigheid uitstrekken naar deze gezegende geloofsgebeden.

   
 
 

Ook in het Oude Testament

 

Te bestuderen teksten:

0

Ook hier vinden we reeds vele manifestaties van de gave van geloof.

   
 

Mozes en de vele tekenen in Egypte en in de woestijn.

   
 

Elia, Elisa, Daniël en vele anderen.

 

Hebr. 11

 

Ook hier is het niet altijd eenvoudig aan te geven waar nu precies de verschillende uitingen van de krachtgaven te onderscheiden zijn. Er zijn raakpunten, maar ook werkingen en gaven waarbij de grenzen niet zo scherp zijn te trekken. De Bijbel voegt het vaak samen onder één noemer en spreekt dan over tekenen en wonderen.

   
 
 

Definitie

 

Te bestuderen teksten:

0

De gave van geloof richt zich op de dingen, die niet zijn, niet getast kunnen worden, niet zichtbaar zijn en brengt deze dingen door een direct door de Geest werkend geloof, waarbij geen twijfel aanwezig is, tot realiteit.

   
 

Dat kan een genezing zijn, een bevrijding van demonen, een voorzien van noden op bovennatuurlijke wijze, een onbegrensd vertrouwen in onmogelijke situaties en onnoemelijk vele andere mogelijkheden.

   
 
 
 

<<<<<<<    MENU ONDERWERPEN    >>>>>>>