TOP_N

APPENDIX G  
 

Strijd in de hemelse gewesten

Boek blz. 231 t/m 235

<<<<<<<    MENU APPENDIX    >>>>>>>

 
 

Hemelse gewesten

 

Te bestuderen teksten:

0

De uitdrukking ‘‘Strijd in de hemelse gewesten’’ komen wij in de Efezebrief op verscheidene plaatsen tegen.

 

Ef. 1:3, 20; 2:6; 3:10;
Ef. 6:12

Onder de hemelse gewesten verstaan we de plaats, waar God woont, waar Christus aan Zijn rechterhand is gezeten, waar de engelen hun woonplaats hebben en waar ook de ontslapen heiligen verkeren.

   
 

Het verrassende in de Efezebrief is, dat ook de nog op aarde levende heiligen worden geacht daar een erfdeel te hebben. Paulus roept de gelovigen op om zich bewust te zijn van deze geestelijke positie en vanuit de kracht van deze roeping te leven en de duivel te wederstaan.

   
 

Het is wel duidelijk dat de hemelse gewesten buiten het centrum van Gods troon een nog veel groter gebied bevat, waarin zelfs gewesten zijn waar satan en de machten der duisternis nog opereren. De gelovigen worden geacht in dit gebied de strijd aan te binden en daartoe de volle wapenrusting van God aan te trekken.

  Ef. 3:10; Ef. 6:12
 

Uiteindelijk zal in de laatste strijd satan en zijn leger volkomen uit de hemelse gewesten worden verdreven naar de aardse gewesten door een direct ingrijpen van de engelenvorst Michaël met zijn engelen.

 

Openb. 12:7, 8

 

Paulus getuigt van een opgetrokken zijn tot in de derde hemel. Waar een derde hemel is, zijn er in ieder geval ten minste een eerste en een tweede hemel. We komen hiervoor twee verklaringen tegen:

 

2Cor. 12:2

 

I.

De eerste hemel is de atmosferische hemel rondom de aarde, de tweede is de kosmische hemel, het heelal waar alle planeten en sterrenstelsels zich in onmetelijke verten uitstrekken.

   
 

 

De derde hemel is dan de geestelijke hemel, ofwel de hemelse gewesten, waar God en de zijnen verkeren, maar waar in de grensgebieden ook satan nog plaats heeft.

   
 

II.

De eerste hemel is de natuurlijke hemel en bevat zowel de atmosferische als de kosmische hemelen.

   
 

 

De derde hemel is de woonplaats van God, de engelen en de ontslapen heiligen, terwijl de tweede hemel er als het ware tussen ligt, waar satan en zijn machten nog opereren. De tweede en derde hemel worden dan ook tezamen gezien als de hemelse gewesten.

   
 

In het Nieuwe testament wordt de gemeente opgeroepen om een grote rol te spelen in de geestelijke strijd.

   
 

Geestelijke wapenen zijn nodig tot onderwerping van de sterkten en bolwerken van satan.

 

2Cor. 10:4

 

Gedachten zijn krachten. Deze moeten wij gevangen nemen en onder de gehoorzaamheid van Christus brengen.

 

2Cor. 10:5, 6

 

Wij moeten hervormd (vernieuwd) worden in het denken.

 

Ef. 4:23

 

Vanuit de hemelse gewesten richt satan zich vooral op het vlees.

   
 

Er zijn vestingen in de tweede hemel. Zij hebben hun dependances hier op aarde.

   
 

Gezeteld in de ziel (gedachten- of gevoelsleven).

   
 
Gezeteld in het lichaam (ziekten, verslavingen).    
 

Gezeteld in de geest (occulte bindingen).

   
 

Bij demonische gebondenheid er altijd sprake van een aanhechtpunt in de persoon zelf. Deze is ergens ontstaan; op een bepaald moment, op een bepaalde plaats, bij een zekere gebeurtenis ontstond een toegangspoort. Bewust of onbewust, in dit leven of via het voorgeslacht.

   
 
 

We onderscheiden drie soorten bolwerken, waaruit satan opereert:

 

Te bestuderen teksten:

0

1.

Vanuit het zondige vlees  

Jac. 1

0

 

Aktie: Leg de oude mens af en bekleed u met de nieuwe mens.

 

Ef. 4:22

 

2.

Gebondenheid

   

0

 

Hier is een verbinding gelegd tussen het bolwerk in de 2e hemel en de persoon of situatie hier op aarde.
Aktie: Verbreken van de verbinding.

 

Luc. 13:16

 

3.

Bezetenheid

   

0

 

Een demon is vanuit het bolwerk in de hemelse gewesten in de persoon gedrongen en beheerst diens persoonlijkheid.
Aktie: Uitdrijven van de demon.

   
 
 

Wapenen

 

Te bestuderen teksten:

0

Er zijn ons vele wapenen gegeven.

   
 

"En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis"

 

Openb. 12:11

 

De wapenrusting van God.

 

Ef. 6:10-20

 

We noemen drie belangrijke wapenen, die gebruikt worden zowel in de worsteling (korte afstand) als op de lange afstand om de bolwerken te bestrijden: het Woord, het Bloed en de Naam.

   
 
 

Het Woord

 

Te bestuderen teksten:

0

In de beginne was het Woord...

   

Joh. 1:1

0

De woorden die ik tot u spreek zijn geest en leven.   Joh. 6:63

0

Het geloof is uit het gehoor.

 

 

Rom. 10:17

0

Het Woord werkt genezend.

 

  Ps. 107:20

0

Medicijn

 

 

Spr. 4:22

0

Wedergeboorte    

1Petr. 1:23

0

Licht

 

 

Ps. 119:130

0

Spiegel

 

  Jac. 1:23

0

Voedsel

 

 

1Petr. 2:1

0

Reinheid

 

 

Joh. 15:3

0

Badwater

    Ef. 5:25, 26

0

Zwaard

    Ef. 6:17

0

Gebruik ervan maakt sterker.

     
 

Tot jonge gelovigen:

   
 

'Jullie zijn sterk en het Woord Gods woont in jullie.'
Vergelijk ook: macht en kracht (het uniform en de mens die het draagt).

 

1Joh. 2:14

 

Het beeld van de man in uniform wordt nogal eens gebruikt alsof het dragen van het uniform alleen voldoende zou zijn om elke vijand op de vlucht te jagen. Het dragen van een uniform geeft zeker een belangrijk overwicht. Maar als degene, die het uniform draagt, zwak en twijfelmoedig is, zal een sterke en brutale tegenstander daar al snel gebruik van maken. Het is niet voldoende om de macht van het uniform te dragen, als in het uniform geen kracht en besluitvaardigheid van de drager aanwezig is.

   

4.7.2.1.1

Logos en Rhaema (Gr.):

 

 

 

Logos is het geheel van Gods geschreven woord.

Rhaema is het Woord uit de Logos, dat door de Heilige Geest wordt levend gemaakt. Het is ook actuele profetie, dat direct of binnen afzienbare tijd wordt vervuld.

  Enkele voorbeelden uit
de Bijbel waar rhaema
wordt gebruikt:

Luc. 2:29; 1:37, 38;
Rom. 10:17;
Luc. 5:5
 

Zie verder Appendix L "Het Woord", Boek blz. 253

   
 
 

4.7.2.2

Het Bloed  

Te bestuderen teksten:

0

Door schuld ontstaat een kloof tussen God en mens. God heeft in Christus deze kloof weggenomen. Het bloed is hiervan het teken.

   
 

De satan doet alles om door zonde en aanklacht schuld en schuldgevoel te doen ontstaan en in stand te houden. Schuld is als een verwoestende kanker.

   
 

In het boek Openbaring wordt satan de aanklager van de gelovigen genoemd.

 

Openb. 12:10

 

Jozua, de hogepriester (type van Christus) en de aanklager.

 

Zach. 3

 

Ook de Heilige Geest overtuigt echter van zonde.

 

Joh. 16:8

 

Wat is het verschil met het voorgaande? Vergelijk ook de hiernaast aangehaalde tekst:

 

1Joh. 3:19-22

4.7.2.2.1

Gevolgen van schuld:    

0

1.

Angst voor straf.

   

0

2.

Gevoelens van depressie en minderwaardigheid.

   

0

3.

Gevoelens van isolatie en verwerping.    
Reacties op schuldgevoel:    

0

1.

Acceptatie (Ik ben nu eenmaal zo).

   

0

2.

Wegschuiven (naar de ander toe.
Er zijn er altijd die nog slechter zijn).

   

0

3.

Verzet (agressie, schuldvraag verwerpen).

   

0

4.

Behoefte aan goedkeuring (Vergeving verlangen zonder berouw. Alleen spijt vanwege straf en afwijzing).

   

Kracht van het bloed (plaatsvervangend leven).

   

0

Adam, Eva, de vijgenbladeren en de huiden als bedekking.

 

Gen. 3:7, 21

 

Kaďn, Abel, offer van vruchten en van een lam.

 

Gen. 4:1-5

 

Zonder bloedstorting is er geen vergeving.

 

Hebr. 9:22

 
 

Berouw

 

Te bestuderen teksten:

0

Inkeer tot God. Zoeken naar vergeving en herstel van relatie met God.

 

2Cor. 7:9, 10

 
 

4.7.2.4

   

Te bestuderen teksten:

0

Gerechtvaardigd in Christus

 

Rom. 5:9; 2Cor. 5:21;
Openb. 12:10, 11; 1Joh. 1:7

0

Dit is een belangrijke waarheid en geloofsbasis om in de geloofsstrijd staande te blijven.

   
 
 

De Naam

 

Te bestuderen teksten:

0

De verlamde aan de poort.

 

Hand. 3

 

In de Naam van Jezus (vs. 6). Het geloof in Zijn Naam (vs. 16).

  Hand. 3:6, 16

 

Door welke kracht of naam? (vs. 7) Zie ook 10 t/m 12.

 

Hand. 4; Hand. 4:7; 4:10-12;

Verbod om te spreken in de Naam van Jezus (vs. 17, 18).

 

Hand. 4:17, 18;

Gebed van gemeente om openbaring van de Naam (vs. 30).

 

Hand. 4:30

 

Jeruzalem wordt vervuld met de leer aangaande de Naam van Jezus.

 

Hand. 5

 

Filippus bracht de boodschap van het Koninkrijk en van de Naam van Jezus.

 

Hand. 8:12

 

Paulus moest de Naam uitdragen en veel smart lijden terwille van de Naam.

 

Hand. 9:15, 16

4.7.2.5.1

Verkeerd gebruik

   
 

Jezus die ‘Paulus’ predikt. Antwoord: ‘Jezus ken ik en van Paulus weet ik, maar.... wie zijn jullie?

 

Hand. 19:13-16