Hemelse gewesten |
|
Te bestuderen teksten: |
De
uitdrukking ‘‘Strijd in de hemelse gewesten’’ komen wij
in de Efezebrief op verscheidene plaatsen tegen. |
|
Ef. 1:3, 20;
2:6;
3:10;
Ef. 6:12 |
Onder de
hemelse gewesten verstaan we de plaats, waar God woont,
waar Christus aan Zijn rechterhand is gezeten, waar de
engelen hun woonplaats hebben en waar ook de ontslapen
heiligen verkeren. |
|
|
Het
verrassende in de Efezebrief is, dat ook de nog op aarde
levende heiligen worden geacht daar een erfdeel te
hebben. Paulus roept de gelovigen op om zich bewust te
zijn van deze geestelijke positie en vanuit de kracht
van deze roeping te leven en de duivel te wederstaan. |
|
|
Het is wel
duidelijk dat de hemelse gewesten buiten het centrum van
Gods troon een nog veel groter gebied bevat, waarin
zelfs gewesten zijn waar satan en de machten der
duisternis nog opereren. De gelovigen worden geacht in
dit gebied de strijd aan te binden en daartoe de volle
wapenrusting van God aan te trekken. |
|
Ef. 3:10;
Ef. 6:12 |
Uiteindelijk
zal in de laatste strijd satan en zijn leger volkomen
uit de hemelse gewesten worden verdreven naar de aardse
gewesten door een direct ingrijpen van de engelenvorst
Michaël met zijn engelen. |
|
Openb. 12:7, 8 |
Paulus
getuigt van een opgetrokken zijn tot in de derde hemel.
Waar een derde hemel is, zijn er in ieder geval ten
minste een eerste en een tweede hemel. We komen hiervoor
twee verklaringen tegen: |
|
2Cor. 12:2 |
I. |
De eerste
hemel is de atmosferische hemel rondom de aarde, de
tweede is de kosmische hemel, het heelal waar alle
planeten en sterrenstelsels zich in onmetelijke verten
uitstrekken. |
|
|
|
De derde
hemel is dan de geestelijke hemel, ofwel de hemelse
gewesten, waar God en de zijnen verkeren, maar waar in
de grensgebieden ook satan nog plaats heeft. |
|
|
II. |
De eerste
hemel is de natuurlijke hemel en bevat zowel de
atmosferische als de kosmische hemelen. |
|
|
|
De derde
hemel is de woonplaats van God, de engelen en de
ontslapen heiligen, terwijl de tweede hemel er als het
ware tussen ligt, waar satan en zijn machten nog
opereren. De tweede en derde hemel worden dan ook
tezamen gezien als de hemelse gewesten. |
|
|
In het
Nieuwe testament wordt de gemeente opgeroepen om een
grote rol te spelen in de geestelijke strijd. |
|
|
Geestelijke
wapenen zijn nodig tot onderwerping van de sterkten en
bolwerken van satan. |
|
2Cor. 10:4 |
Gedachten
zijn krachten. Deze moeten wij gevangen nemen en onder
de gehoorzaamheid van Christus brengen. |
|
2Cor. 10:5, 6 |
Wij moeten hervormd (vernieuwd) worden
in het denken. |
|
Ef. 4:23 |
Vanuit de hemelse gewesten richt satan
zich vooral op het vlees. |
|
|
Er zijn vestingen in de tweede hemel.
Zij hebben hun dependances hier op aarde. |
|
|
Gezeteld in de ziel (gedachten- of
gevoelsleven). |
|
|
Gezeteld in het lichaam (ziekten,
verslavingen). |
|
|
Gezeteld in de geest (occulte
bindingen). |
|
|
Bij
demonische gebondenheid er altijd sprake van
een aanhechtpunt in de persoon zelf. Deze is ergens ontstaan; op een
bepaald
moment, op een
bepaalde plaats,
bij een zekere
gebeurtenis ontstond
een toegangspoort. Bewust of onbewust, in dit leven of
via het voorgeslacht. |
|
|
|